Studiereis voor BVL (2L en 2M) op 10 mei

We verzamelden om 08u00 op de school. Om 08u10 vertrokken we richting Antwerpen. Daar bezochten we onder leiding van een gids de luchthaven.
We kregen allemaal een bezoekerspasje om en moesten toen door de beveiliging. Daar mochten geen foto’s genomen worden. Onze riemen, kettinkjes, … moesten uit. Af en toe ging het alarm af, maar meestal had er nog iemand wat klein geld in zijn zakken zitten en was het vlug opgelost.
Nadien kregen we eerst buiten wat uitleg. De meeste vluchten hebben als bestemming Londen en Manchester. Toen wij er waren landde er juist een vliegtuig dat van Manchester kwam. De mensen die uitstapten waren heel chique gekleed. Het zijn dan ook meestal zakenmensen die met deze vluchten vliegen. Meestal blijven ze ook maar 1 dag of overnachten ze hier 1 keer.
Op de luchthaven zijn ook verschillende bedrijven gevestigd. Zo is er een bedrijf dat werkt voor Google Earth. Er is ook een vliegschool om piloten op te leiden.
Op de luchthaven hebben ze ook een eigen brandweerkazerne. Zij moeten klaarstaan van ’s morgens 06u00 tot ’s avonds 23u00. Buiten deze uren is de luchthaven gesloten. Als er een alarm is hebben ze 4 minuten tijd om klaar te staan. Vandaar dat hun broek al klaarstaat op hun laarzen (zie foto). Ze moeten dan alleen maar in hun laarzen stappen en hun broek optrekken en dan kunnen ze vertrekken. Stijn mocht ook eens een vest en een brandweerhelm passen (zie foto).
Nadien gingen we naar het museum. Hier stonden heel wat vliegtuigen, zowel echte als replica’s. Zo zagen we de Fouga CM-170 Magister. Enkele leerlingen mochten hierin plaatsnemen. Dat lieten ze zich geen 2 keer zeggen.
We zagen ook de Fokker D, een jachtvliegtuig gebouwd door Anthony Fokker.
Ook de Sopurth Camel, een Engels gevechtsvliegtuig uit de 1ste wereldoorlog konden we bezichtigen. We zagen ook op verschillende vliegtuigen een pinguin staan. Dit is het symbool voor de elementaire vliegschool van België.
Na het museum hebben we buiten nog onze boterhammen opgegeten en stapten we op de bus richting Herselt.
In Herselt mochten we dan bowlingen en uiteraard hoeven we niet te zeggen dat dit héél leuk was!
Het was een leerrijke en aangename dag!!

Leerlingen en begeleiders van 2M en 2L

Klik hier voor een diashow (73 foto’s)

This entry was posted in Binnenland, Excursie, Technologie and tagged . Bookmark the permalink.