Op taalstage naar Parijs

Nele Wouters van klas 5D stuurde ons volgend verslag:

Dag 1 (4 mei 2011)

Om 6u stipt vertrok de bus richting Parijs, de meesten onder ons waren nog een beetje slaperig. Natuurlijk mochten we niet vergeten om Mevr. Van Lierde op te pikken in Tervuren. Uiteindelijk na een kleine stop kwamen we rond ongeveer om 11u30 aan op het Ile de la Cité. Daar hadden we even de tijd om ons lunchpakket op te eten. Daarna begon de beklimming van de Notre-Dame in groepen. Later stond er ook nog een bezoek aan bepaalde hoogtepunten van het Ile de la Cité op de planning met vragen en enquêtes over o.a. het Palais de Justice en het Hôtel de Ville. Hierna volgde een iets grotere opdracht, het bezoeken van hotels. Ook was er voor de mensen die de Da Vinci Code gelezen hadden, de zoektocht naar ‘le méridien de Paris’.
Na het eten reden naar de Place du Trocadéro, waar we van het prachtige uitzicht genoten over het beroemdste monument van Parijs, de Eiffeltoren. We wandelden daarna naar de voet van de Eiffeltoren. En dan, ontzettend moe, reden we verder naar het hotel en dronken we iets in de bar.
Een zalige maar vermoeiende dag!

Dag 2

Om 8u werden we wakker door de wekdienst. De meisjes waren natuurlijk teleurgesteld dat Mevr. Van Lierde niet had gebeld. Na het ontbijt vertrokken we richting het Louvre. Jammer genoeg liepen we wat vertraging op waardoor de beklimming van de Arc-de-Triomphe niet meer mogelijk was. Maar dan was er weer wat meer tijd om met de hele groep in de tuinen van het Louvre wat te genieten van het zonnetje. De zoektocht in het Louvre, verliep vrij hectisch in bepaalde groepen, een hele opgave! Ik denk dat iedereen het Louvre een beetje onderschat had.
Na het middageten begon de zwaarste opdracht van de hele reis, het bezoek aan de grote hotels zoals bv. het Hôtel de Crillon en de zoektocht naar beroemde cafés. Sommigen onder ons deden verdacht lang over het bezoek aan de hotels en anderen raakten gewoon niet binnen. Hierna volgde het metrospel. Na de wandeling naar het Centre Pompidou, kon iedereen gaan eten na een tot dan toe al vermoeiende dag. Later vervoerde de bus ons naar de Place Blanche voor een wandeling langs de Moulin Rouge, Moulin de la Galette en Place du Tertre naar de Basilique du Sacré-Cœur Het vele bergop en bergaf wandelen was afmattend. Ondersteuning en een letterlijk duwtje in de rug waren hier wel gepast.
Dag 2 was, door de vermoeidheid van dag 1 de allerzwaarste dag. Maar nog steeds was er ruimte voor een uurtje in de bar, genieten van de laatste avond met een zalige groep.

Dag 3

Rond 8u15 vertrokken we richting Musée d’Orsay of Les Invalides. De keuze was vrij en we moesten geen opdrachten meer maken. Musée d’Orsay trok de minste aandacht van de leerlingen, maar zij die wel waren gaan kijken, waren bijzonder onder de indruk. De bus die de leerlingen aan Musée d’Orsay moest oppikken had vertraging opgelopen waardoor de leerlingen konden genieten van een extra halfuurtje zon. Daarna vertrokken we naar la Défense voor een wandeling van La Grande Arche over la Grande Dallle en werd er ons nog wat tijd gegeven om onze laatste inkopen te doen.
Om 15u30 vertrokken we van la Défense richting Aarschot waar we om 21u00 aankwamen, weliswaar ontzettend moe van een zware maar geweldige reis!

Klik hier voor een diashow (13 foto’s)

This entry was posted in Binnenland, Excursie, Frans, Taal and tagged , . Bookmark the permalink.