Hautekiet maakt school in DIA

Radio 1 denkt deze week na over het onderwijs van de toekomst. Scholen konden zich kandidaat stellen om BV’s uit te nodigen als leerkrachten. In de mail waarmee directeur Prenen z’n aanvraag deed schreef hij: “Het Damiaaninstituut is er reeds jaren geleden in geslaagd om de beschotten tussen ASO, BSO en TSO te doorbreken. Onze unieke schoolstructuur, met studierichtingen die gaan van Latijn-Wetenschappen over Chemie en Handel tot Electromechanica heeft het mogelijk gemaakt om effectief te werken vanuit belangstellingsdomeinen en nog meer te focussen op de talenten en interesses van de leerlingen. De modulaire aanpak in het beroepsonderwijs helpt om de leerlingen meer succeservaringen te bieden.”  Zijn motivatie was meteen een schot in de roos: DIA was de enige Vlaamse secundaire school uit het vrije net die weerhouden werd.
De leerlingen van 4 H (elektriciteit-elektronica) offerden wat graag hun les fysica op om les te krijgen van Sihame El Kaouaki. Deze ‘Antwerpenaar van ’t jaar 2012′ richtte “Let’s Go Urban”, een Antwerpse dansschool, op. Zij wil ‘anders’ doceren, want volgens haar zijn veel jongeren schoolmoe door ons conservatief systeem. Wie echter dacht een dansje te kunnen doen met haar kwam bedrogen uit; zij wist de klasgroep te boeien met de vraag het eigen lessenpakket te beoordelen. Er werd zinvol gediscussieerd over al dan niet nutteloze vakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis, godsdienst en Latijn. Wat hebben jongeren nodig om zich werkelijk te wapenen voor de toekomst? Welke kennis? Welke vakken? Hoe ziet de ideale les eruit?
Onze leerlingen konden hun creatieve en kritische visie op hun lessenrooster zeer goed formuleren en argumenteren. In een vierde jaar zien ze bv nog niet het nut in van vakken als toegepaste fysica of chemie; binnen enkele jaren zullen ze de link hopelijk wel kunnen leggen. Godsdienst in een katholieke school is “leuk”, zinloos maar “normaal” in een katholieke school. Frans mag in het lessenrooster blijven staan op voorwaarde dat er gecommuniceerd wordt en er creatief wordt omgegaan met taal. Van de specifiek technisch-technologische vakken mogen er gerust méér lesuren zijn: die zijn boeiend en praktijkgericht. En nog interessanter zou het worden als er meer verbanden waren tussen de vakken: vakoverschrijdende projecten zijn dus geen uitvinding van pedagogische dromers!
Het was een toffe ervaring voor de 10 jongens van 4 H. Deze radiouitzending legde hun communicatieve talenten bloot: recht voor de raap, duidelijk, enthousiast, onderbouwd formuleerden zij hun mening.
Hautekiet gaf DIA een boost om nog meer op zoek te gaan naar talent en om nog fundamenteler alle grote onderwijsprincipes in vraag te stellen.

Fragment 1 uit Hautekiet van 26 februari 2013
Fragment 2 uit Hautekiet van 26 februari 2013


Klik hier voor een diashow (25 foto’s).

ROB 26 februari 2013

 

This entry was posted in Events, Technologie. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *