Schoolmoe?

Vanmorgen kwam er om 9.25 u een telefoontje van het Radio 1-programma “Peeters en Pichal” met de vraag” of we enkele beroepsleerlingen hadden die hun mening wilden formuleren over een wetsvoorstel i.v.m. de verlaging van de leerplicht van 18 naar 16 jaar.”

Als school moet je bij zo’n telefoontje altijd heel snel handelen. Principieel proberen we altijd in te gaan op dergelijke vragen: het is een unieke kans voor leerlingen én leerkrachten om hun mening te formuleren en om spreekangst te overwinnen. Een prima voorbeeld van taalbeleid!

Een kwartiertje later stonden Harald Heens (6S – hout), Charley Kortleven (7U – warmte), Joris Segers en Thomas Brauers (5T – Koeling) klaar om telefonisch in gesprek te gaan met de producer .
Kerels die gewoonlijk niet verlegen zijn om hun woordje te doen, werden plots heel stil toen ze met de telefoonhoorn in de hand onvoorbereid moesten antwoorden op de vragen.
Om 10 uur waren de interviews voorbij en om 10.15 u kwam alles in de ether. GSM’s lagen klaar om de geselecteerde fragmenten op te nemen. Mama’s en lieven waren ondertussen al verwittigd om naar het voor de leerlingen ongekende programma te luisteren.
De keuze van de leerlingen leek me gevarieerd te zijn; uiteindelijk bleken ze echter alle vier tegen het wetsvoorstel te pleiten! Hun argumenten op de vraag of ze niet liever al zouden gaan werken ipv nog langer op de schoolbanken te zitten: op deze school konden ze nog iets extra bijleren en certificaten behalen, het is hier tof, werken moeten ze nog hun hele leven, op jonge leeftijd gaan werken (als je lichaam nog niet helemaal volgroeid is) is fysiek niet zo gezond, tussen het schoolwerk door kunnen ze ook nu al gaan werken en geld verdienen…
Het was voor iedereen een boeiende ervaring. De leerlingen mogen alvast fier zijn op hun prestatie: voor de vuist correct Nederlands spreken voor radio of TV is helemaal niet simpel!

In elk geval toonden deze leerlingen aan dat niet iedereen schoolmoe is!

Interview

terviewKlik om te vergroten

Klik hier om de uitzending te herbeluisteren. Luister hier naar het fragment.

 

 

This entry was posted in Events. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *