Chemie en jeugd

Presentatie :’ Chemie & De Jeugd’ door Mw. Stefanie Vanwinkel van de firma Total.

Net zoals vorige jaren organiseert Essenscia Vlaanderen ook dit schooljaar een voordrachtenreeks ‘Chemie en de jeugd’.
Doelstelling is meer interesse te wekken voor de wereld van chemie en life – sciences bij jongeren.
Leerlingen uit de tweede graad secundair onderwijs kunnen op een informele wijze nader kennismaken met chemie.
Vanuit een chemisch bedrijf komen vrijwilligers spreken over chemie en tonen aan hoe dit een grote plaats in ons dagelijkse leven inneemt.
Op vrijdag 19 november kwam Mw Stefanie Vanwinkel, oudleerling van DIA en Performance Analyst LPPE bij Total wat meer uitleg geven aan de leerlingen
van 3 wetenschappen en 3 biotechnische wetenschappen.
De titel van haar presentatie : ‘Chemie in (is) het dagelijks leven’ kon de leerlingen meteen boeien.
Al snel werd duidelijk dat chemie overal aanwezig is : het begint van bij het opstaan, rituelen in de badkamer, ontbijt nemen, zich naar school verplaatsen, gebruik van de wagen …
en zo gaat dat maar door.
Mw. Vanwinkel wees er op dat chemie vaak goed nieuws brengt.
Denk in dit verband maar aan duurzame ontwikkeling, gezondheidsbeleid, sport, voeding en erg actueel het gebruik en de voordelen van kunststoffen.
In een tweede luik werd gewezen op het belang van de chemie-sector met haar job-mogelijkheden voor technische en wetenschappelijke beroepen.
Chemie is de tweede grootste sector van de verwerkende nijverheid en zorgt voor boeiende jobs en heel wat tewerkstelling, ook voor andere beroepen
zoals economisten, juristen, handelsingenieurs, IT- mensen enz.
Mw. Vanwinkel kon de leerlingen ervan overtuigen dat een wetenschappelijke of technische opleiding een grote troef blijkt en blijft.
Enkele interessante sites:
www.essenscia.be
www.jobschemie.be
L. Verellen

Chemie en jeugd

Klik om te vergroten.

This entry was posted in Bezoekers, Wetenschap. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *