Bericht uit El Pont de Suert

Na een zonnige, zomerse eerste dag in El Pont de Suert hadden we maandagmorgen afspraak op de school. Leuk was de kleurrijke spandoek die in de inkomhal was opgehangen om ons welkom te heten. De Spaanse leerlingen vertelden ons wat meer over Catalonië waarna we een rondleiding kregen met extra uitleg over het schoolsysteem.
Een kleine wandeling bracht ons dan tot bij het “Wild Life Recovery Center”. In dit centrum tracht men via kweekprogramma´s bedreigde diersoorten uit de regio te redden. We zagen massa’s forellen en kregen de kans om ze even vast te houden, een unieke ervaring voor heel wat van onze leerlingen, verder mochten we ook de nertsen en het schouwspel van de otters van kortbij bewonderen. Met een geleide wandeling door de smalle, vaak doodlopende steegjes van het historisch centrum van El Pont de Suert sloten we de dag af.

Dinsdag werden we eerst door de burgemeester ontvangen op het gemeentehuis. Daarna gingen we met de bus naar La Vall de Boí, waar een van onze leerlingen deze week ook haar thuisadres heeft. Met een Engelstalige gids bezochten we al wandelend van het ene dorp naar het andere vier Romaanse kerken uit de 11de eeuw. In twee ervan konden we vanuit de klokkentoren de omgeving bewonderen. Vooral van de kerk van Sant Climent de Taüll waren we onder de indruk. Eerst dachten we dat we er prachtige originele fresco’s bewonderden maar al gauw werd duidelijk dat ze eigenlijk een zinsbegoocheling waren. Met de technologie van videomapping werden de oorspronkelijke fresco’s op de muren geprojecteerd, ze leken helemaal echt. Na uitschakeling van de videomapping zagen we de werkelijke muren: wit met hier en daar een vaag overblijfsel van een fresco. De volgende link geeft een idee van wat we te zien kregen.

Morgen geen combinatie van cultuur en natuur, maar wel puur natuur, dan gaan we kloof van Montrebei bezoeken.
DBA en VBL

Klik hier voor een diashow (30 foto’s)

This entry was posted in Buitenland, Events, Excursie, Uitwisseling and tagged . Bookmark the permalink.