Houd De Streekkrant in het oog!

Exclusief voor de lezers van de DIA-blog brengt mevr. Rose-Marie Pelgrims, de leerkracht Nederlands van 5ACD (Latijn-wiskunde-wetenschap en economie-moderne talen), een blik achter de schermen, een relaas van de ‘making of’ “onze” editie van De Streekkrant, een ooggetuigenverslag van 3 maanden dromen van en werken aan een ‘echte’ krant. Een unieke ervaring voor de leerlingen en voor de leerkracht die begin mei bekroond wordt bij de publicatie. Als we onderstaande getuigenis lezen, weten we dat er nog veel hoop is voor de journalistiek (en dus ook voor DIA-blog)! Mevr. Pelgrims schrijft:

Van e-mail tot een editie van De Streekkrant
‘Leerlingen, project, De Streekkrant, taalbeleid, ondersteuning door de krant zelf’ waren de kernwoorden van een e-mail die in januari in mijn mailbox belandde.
Tussen alle andere sprong dit berichtje er toch even uit. En dus trok ik met het voorstel: ‘Verzorgen we een editie van De Streekkrant?’ naar de leerlingen van 5AC en D. Sommige gezichten bleven neutraal, op andere zag ik een groot vraagteken, er waren ook gezichten waarop nieuwsgierigheid te lezen stond. Maar uiteindelijk waren alle leerlingen ervan overtuigd dat dit een uitdaging was die ze niet mochten laten liggen.
Het was een mooie kans om een heleboel zo niet alle eindtermen ‘schrijven’ te realiseren. En wat is er nu authentieker dan schrijven voor een echte krant?
Reporter zijn voor één editie van De Streekkrant betekent bijlange niet dat je reporter voor één dag wordt. Absoluut niet, dit is werk van weken. Maar samen met de leerlingen hoop ik dat u onze editie van 2 mei zult kunnen appreciëren.
Op 16 februari hadden we ons eerste contactmoment met Matthieu Van Steenkiste, de hoofdredacteur. Op het programma stond: publiek- en doelgericht schrijven, objectiviteit van de journalist, brainstorming, verdeling van de eerste reeks opdrachten. En toen waren we vertrokken, we hadden een gezapig tempo, tijdens de krokusvakantie werden de interviews voorbereid.
28 februari: dag van de eerste interviews met enkele deelnemers aan Kunstgreep. Toen voelde het aan alsof we de hst-trein hadden genomen maar nog niet zeker waren van de eindbestemming. In de dagen die volgden, leken we eerder in een rollercoaster beland: interview, foto, artikel schrijven , mail, telefoon, interview, artikel, foto, artikel herwerken, mail, interview, nog een artikel schrijven …
En op het volgende contactmoment vertelde de hoofdredacteur doodleuk dat we nog veel meer artikels moesten schrijven en hop … daar vertrok de rollercoaster opnieuw.
Vandaag 27 maart zijn bijna alle artikels in orde, de rollercoaster is opnieuw een boemeltreintje geworden. Wat ik vooral van deze periode onthoud:
– de werkkracht, gedrevenheid en de zin voor initiatief van de meeste leerlingen;
– de inspanningen om het goed te doen;
– het werken in teamverband;
– het vele werk dat werd gepresteerd.
En bijna vergeten: laat leerlingen voor De Streekkrant schrijven en meteen kunnen ze veel beter spellen!

DIA-blog was aanwezig bij de laatste meeting op dinsdag 27 maart. Bij het horen van de reeks opdrachten die de leerlingen nog moeten afwerken, werden we zenuwachtig. De leerlingen en de leerkracht bleven er echter rustig bij; zij waren al gewend aan opmerkingen van de ‘echte’ journalist als “een zwaardere foto zoeken”, “nog een tekstje over…”, “een horizontale en geen verticale foto”, “waar blijft het interview met…”. We kijken alvast vol spanning uit naar 2 mei wanneer we de krant in handen zullen hebben. Op de foto’s zien jullie onze DIA-journalisten aan het werk.

Klik op de foto om te vergroten!Het StreekkrantteamHet voltallige journalistenteam van De Streekkrant, editie 2 mei 2012, vindt de ervaring Super


Klik hier voor een diashow (27 foto’s)

This entry was posted in Events, Nederlands, Taal and tagged . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *