Met Comenius naar Crispiano (Italië):11-16 maart ’11

Met Comenius naar Crispiano (Italië) van 11 tot 16 maart 2011
In het kader van het Comeniusproject “Toerisme” komen leerlingen van scholen uit verschillende Europese landen samen, deze keer in Crispiano (Zuid-Italië). Leerlingen uit Italië, België, Bulgarije, Duitsland, Litouwen, Polen, Roemenië en Turkije werken er aan het project en doen talrijke interessante uitstappen in de omgeving.
Vrijdag 11 maart, 6.30 uur in de morgen in het station van Aarschot. Klas 5U is vertrekkensklaar.
Om de verkeersdrukte te vermijden (en zeker op tijd te komen) reizen we met de trein naar Zaventem. Om 9.30 stipt stijgt ons vliegtuig op. Na anderhalf uur vliegen landen we in Milaan. Daar moeten we twee uurtjes wachten op de aansluiting naar Bari in Zuid-Italië.
Om 14.30 uur landen we op de luchthaven van Bari. Nu is het wachten tot de bus ons komt halen om verder te reizen naar Crispiano. We nemen op de luchthaven een lichte maaltijd (pizza, wat dacht je!).
Wachten duurt lang. We leren al direct de Italiaanse manier van leven kennen. Op tijd komen is er niet bij. Uiteindelijk wordt het 19.20 uur eer de bus er is!
Om goed 21 uur komen we aan in ons hotel. Even de kamers verkennen (allemaal op het gelijkvloers met een buitendeur!): de kamers zijn ijzig koud. De verwarming staat wel aan, maar blijkbaar is het hotel na de winter pas open en zijn de muren en vloer nog door en door koud. We vluchten naar het restaurant en daar wacht ons een smakelijk avondmaal.
Na een koude nacht (geen middel om warm te krijgen!) en een heel zoet ontbijt worden we hartelijk verwelkomd in de gastschool. De plaatselijke fanfare, dansende leerlingen, hapjes en drank… we voelen ons goed daarbij. We krijgen een uitvoerige rondleiding in de school.
Tegen de middag vertrekken we voor een bezoek aan twee masseria. In de eerste doet men aan olijfteelt (een olijfboom van 900 jaar oud!) en worden er druiven verbouwd. Hier krijgen we een “walking lunch” met erg lekkere hapjes. De tweede masseria is ingericht tot museum van de landbouw. Het is een klein “Bokrijk”.
’s Avonds worden we op het stadhuis ontvangen door de burgemeester van de stad. Nadien werken we in de school aan het project Toerisme en keren dan terug naar het hotel. Gelukkig zijn de kamers al een heel stuk warmer.
Zondag is een heel winderige en koude dag. In de voormiddag bezoeken we de stad Alberobello. De site met de typische huisjes (trulli) is opgenomen als Unesco werelderfgoed. Zo’n huisje heeft een puntig dak met op elkaar gelegde stenen zonder cement tussen. door zo te bouwen moesten de mensen naar het schijnt geen taksen betalen (?).
Nadien staan de steden Locorotondo (rococostijl) en Martina Franca (barokstijl) op het programma. ’s Avonds is er de samenkomst in de school. Er wordt gewerkt door leerlingen en begeleiders. De dag wordt afgesloten met een maaltijd in de pizzeria. We krijgen er frietjes en kroketten als voorgerecht. De pizza is er in alle smaken en geuren. Veel te veel!
Maandag bezoeken we de havenstad Taranto. Eerst staat het ‘mosselmuseum’ op het programma. Tijdens de uitgebreide lunch kunnen we proeven van de lekkere mosselen en andere zeevruchten.
Na de middag bezoeken we de marinebasis (een indrukwekkend bastion!) en de “swing bridge” van Taranto. De dag wordt afgesloten met het flaneren langs de winkelstraten van Taranto (de winkels zijn open tot 19.30 uur)
Dinsdag rijden we naar Massafra. Even buiten de stad zijn er de grotten in de rotsen waar in vroegere tijden mensen woonden. Nadien brengen we een bezoek aan een bedrijf waar olijven verwerkt worden tot olie.
In Grottaglie – het centrum van de keramiek – bezoeken we een pottenbakkerij.
’s Avonds is er de internationale avond met muziek en dans. De gastschool heeft een heus orkest en koor. Elk land brengt een eigen nummertje. De “Plopdans” van ons valt reuze in de smaak.
En dan volgt het afscheid. Sommige groepen moeten reeds om 3 uur ’s nachts vertrekken naar het vliegveld, dus… de avond eindigt te vroeg.
16 maart: 7.30 uur vertrek huiswaarts: bus, wachten, vliegen, wachten, vliegen, trein… en thuis om 19.30 uur.

Klik hier voor een diashow
(12 foto’s)

This entry was posted in Buitenland, Excursie, Uitwisseling and tagged , . Bookmark the permalink.