Minister Smet bezoekt het Damiaaninstituut

Vandaag bracht de Vlaamse Minister van Onderwijs een werkbezoek aan onze school.
Directeur Prenen stelde kort de geschiedenis en de structuur van de huidige school voor. De Minister herkende z’n eigen vernieuwende visie in het opheffen van de traditionele beschotten tussen ASO, TSO en BSO waarvoor de school al enkele jaren resoluut koos. In de plaats kwamen vier interessegebieden (economie, klassieke studiën, technologie en wetenschap) waarin jongeren zichzelf kunnen realiseren. In het Damiaaninstituut is het samenleven van leerlingen en leerkrachten over de niveaus en studierichtingen heen al jaren op een natuurlijke wijze gegroeid.
De minister, zijn secretaris Lucas Bryon en het directieteam maakten nadien een rondgang doorheen de school. Daarbij werden zowel de troeven als de pijnpunten van gebouwen, infrastructuur en studierichtingen onder de aandacht gebracht. In niveau 1 sprak de minister tijdens een les fysica met de leerlingen van 6 Industriële Wetenschappen over de regelmatige inzet bij het verderstuderen. Het lokaal in aanbouw voor niveau 2 was aanleiding tot een gedachtewisseling over de financiële problemen bij renovatie van lokalen. De leerlingen van koel- en warmte van niveau 3 vertelden de minister zowel over hun tewerkstellingsperspectieven in bedrijven als over hun dromen om in de voetsporen van hun leraar te treden in het technisch onderwijs. Bij de CNC-machines voor het 7de jaar kwam de problematiek van bedrijvenstages voor leerkrachten ter sprake. De troeven van niveau 4 werden aangebracht in de studierichting hout waar een imposante figuur gerealiseerd met een CNC-machine de aantrekkelijkheid van de richting moest belichten. Het groeiend modulair onderwijs dat het echter met minder financiële ondersteuning moet stellen werd echter evenmin verzwegen in de brieven die aan de minister werden overhandigd. De grote aandacht die de school geeft aan de 134 leerlingen van het Centrum Leren en Werken werd ook ter harte genomen in de autohall. Onderweg was de problematiek van het dalend leerlingenaantal in bijna alle Vlaamse technische en nijverheidsscholen een rode draad van de gesprekken; de minister zag vooral in de beeldvorming in de media een efficiënte manier om dit sociale verschijnsel te doen keren.
Het bezoek verliep bijzonder aangenaam: de minister toonde zowel interesse en aandacht voor het schoolleven in al zijn aspecten als hartelijkheid in de gesprekken met leerlingen en leerkrachten.


Klik hier voor een diashow (66 foto’s).

This entry was posted in Events. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *