STEM voor de zon!

Enkele dagen voor de start van de laatste toetsenperiode zaten en lag een aantal leerlingen op de speelplaats… tijdens de lesuren. Bij nader toezien, bleken ze effectief les te hebben. Ze waren aan het experimenteren met … de zon!
Ze wilden “de zon laten branden”!
Leerkracht Linse Quintens legt uit: In september van het schooljaar 2014-2015 werd in DIA het vak STEM ingericht in het 3de en het 4de jaar wetenschappen. STEM staat voor: Science – Technology – Engineering – Mathematics.
Het werd een boeiende uitdaging om leuke, uitdagende en interessante onderwerpen te vinden voor dit vak.
Zo mochten de leerlingen van het 3de en 4de jaar Wetenschappen (niveau 1) onder andere een bezoekje brengen aan de afdelingen auto, elektriciteit, koeling, hout… Leerlingen of leerkrachten van elke afdeling gaven enthousiast uitleg over machines, computerprogramma’s, werkstukken, enzovoort. Eén na één trachten mijn collega’s de leerlingen uit de studierichting wetenschappen weg te snoepen en hen te laten ‘overlopen’ naar hun afdeling. Ook al heeft geen enkele leerling zijn/haar studiekeuze veranderd, ik ben er als STEM-leerkracht van overtuigd dat de meesten onder hen werkelijk geboeid waren door wat zij te zien of te horen kregen.
Mijn leerlingen gingen regelmatig ook zelf aan de slag door bv. 3D-tekeningen te maken in SolidWorks, experimenten uit te voeren in het lab, vuur te maken met een loep en fel zonlicht… Tijdens deze doe-opdrachten kwam hun ruime interesse voor wetenschappen en technologie echt naar boven.
Ik ondervond ook hoe de STEM-filosofie deel uit maakt van alle richtingen in het Damiaaninstituut; hier is STEM geen modewoord, het is de basisfilosofie van de school!

Klik om te vergroten!

This entry was posted in Events, Fysica, Technologie, Wetenschap, Wiskunde and tagged , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *