Parlamentarium – Nationale Bank van België

Op 5 maart gingen de leerlingen van 6A, 6C, 6D, 6E, 6F, 6J en 6K naar Brussel. We kregen zowel van enkele leerlingen en de begeleidende stageleraar Chris Van Criekingen een verslag.

De schooluitstap naar Brussel om het Europarlamentarium en het museum van de Nationale Bank van België te bekijken was in het algemeen wel leuk en ook nog leerzaam. In de voormiddag hadden we het Europarlamentarium, het museum van het Europees parlement, bezocht. . Ter plaatse moesten we een vragenbundel invullen die zowel geschiedkundig als economisch getint was.

Na het bezoek aan het Europarlamentarium, namen we de trein richting Brussel-Centraal, waarna we even mochten vrij rondlopen om onder andere iets te gaan eten. Nadat we terug verzameld waren, was het slechts een korte wandeling van het verzamelpunt naar het Museum van de Nationale Bank van België. Eenmaal aangekomen, werden we in twee groepen gesplitst en was er een rondleiding met gids. Informatie die we gekregen hebben, bevat onder andere wat informatie over de euro, diens geschiedenis, wat de Nationale Bank te maken heeft met de euro en we kregen ook enkele speciale munten te zien. Verder leerden we ook wat de taken zijn van de Nationale Bank, werd ons het begrip inflatie, met een heel leuke inflatietafel, een soort tijdlijn met prijzen van belangrijke producten, en een bijbehorend filmpje, uitgelegd. Tenslotte kregen we nog informatie over wat men vroeger gebruikte voor men zo een uitgebreid systeem van betaling had.

Na het bezoek aan het museum van de Nationale Bank, vertrokken we terug richting het station om naar huis te vertrekken.
Yoram G. (6D)
Fotoreportage: Yoni V.


Klik hier voor een diashow (42 foto’s).

Op donderdag 5 maart 2015 maakten we met enkele zesdejaarsklassen (6A, 6C, 6D, 6E, 6F, 6J en 6K) een leerrijke daguitstap naar Brussel in het kader van het vak geschiedenis. We spraken af op het station van Aarschot en namen de trein omstreeks 8:45 uur. In Brussel-Luxemburg aangekomen, kon de daguitstap echt beginnen. We bezochten we het Parlamentarium dat vlak bij het treinstation gelegen is. Het Parlamentarium is het bezoekerscentrum van het Europees Parlement, gelegen in de Leopoldswijk of Europese wijk. De leerlingen konden zelf op ontdekking gaan in het hypermoderne, interactieve en multimediale museum met een kleine, draagbare mediagids (met de 24 officiële EU talen) en een werkbundel van de leerkrachten als wegwijzers doorheen de museumzalen. Op onze trip doorheen de zalen leerden we bij over de geschiedenis van de Europese integratie en over de impact van de Europese Unie op ons dagelijks leven. Dit interessante bezoekerscentrum met zijn talrijke attracties is trouwens helemaal gratis!
In de eerste zaal maakten we kennis met de drie werklocaties van het Europees Parlement aan de hand van oplichtende 3D-modellen van de gebouwen. Zo kwamen we te weten dat het parlement naast Brussel ook Luxemburg en Straatsburg als werklocaties heeft. Hierna belandden we in een donkere tunnel met een digitale tijdlijn met foto’s die de geschiedenis van de Europese Unie in beeld brachten. In de volgende zaal maakten we een virtuele trip door Europa om elke lidstaat te ontdekken. Hier stond ook een videomuur met boodschappen van Europarlementariërs. Een volgende attractie was een grote installatie die de kaart van Europa weergaf op de vloer. Op deze kaart waren steden waar belangrijke veranderingen en beslissingen doorgevoerd werden, aangeduid. In een afgesloten ruimte konden we een digitale 360°-projectie van de plenaire vergaderzaal (de parlementaire zaal of debatkamer) bewonderen. Dankzij deze zaal waanden we ons midden in de actie van het Europees Parlement. Rond 11:30 uur was onze reis door de Europese Unie ten einde gekomen.
Omstreeks 12 uur namen we opnieuw de trein, deze keer richting Brussel-Centraal. In het stadscentrum van Brussel aangekomen, genoten we van een welverdiende middagpauze. De leerlingen kregen een uurtje vrij in het centrum van Brussel om te lunchen.
Na de middagpauze volgde een bezoek aan het museum van de Nationale Bank van België dat eveneens helemaal gratis was. De Nationale Bank is dicht bij het Centraal Station gelegen. In dit tijdelijke museum maakten we een reis doorheen de wereld van het geld in het verleden en in het heden. We werden in twee groepen opgedeeld en kregen apart een interessante rondleiding van een professionele gids door de verschillende museumzalen. In de eerste zaal kwamen we van alles te weten over de geschiedenis en de taken van de in 1850 opgerichte Nationale Bank. In de tweede en derde zaal kregen we een beknopte geschiedenis van het geld. Om in de levensbehoeften te voorzien, deed de mens eerst aan ruilhandel. Later ging men omwille van de praktische kant over tot het gebruiken van goederengeld, zoals bijvoorbeeld zeldzame stenen of schelpen. Nog later ging men over op het gebruik van munten en tenslotte ook bankbiljetten. Belangrijk voor ons zijn uiteraard de hedendaagse Euromunten en -biljetten, daarom was de volgende zaal volledig aan de Euro gewijd. We leerden in deze zaal bij over de nieuwe Eurobiljetten en over de versterkte beveiliging hiervan. In de laatste zaal volgde een uitleg over de inflatie van de afgelopen decennia aan de hand van interactieve inflatietafels.
Na de informatieve en ook vermoeiende dag namen we omstreeks 15:30 uur de trein terug richting Aarschot.

Klik hier voor een diashow (57 foto’s)

This entry was posted in Binnenland, Economie, Events, Excursie and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *