Elektronica: filosofie van de communicatie

Klassen 5H en 6H (elektriciteit-elektronica) hadden vandaag enkele oud-leerlingen verwacht die momenteel les volgen in Groep T en meewerken aan het project Solar Team ‘Zonne-energie’. Er daagde echter niemand op. De leerlingen van het vijfde jaar volgden dan maar een ‘gewone’ les van mijnheer van Hoogten.
Het werd het vervolg van de introductie op Arduino, “an open-source electronics platform based on easy-to-use hardware and software. It’s intended for anyone making interactive projects.” Jaarlijks maken de leerlingen via deze manier robotjes en allerlei leuke gadgets; deze kleine voorbeelden betekenen echter een solide basis van grotere en meer complexe realisaties.
De leerkracht toonde de basismogelijkheden van het programma, maar hij gaf vooral een duidelijke boodschap mee: “Je moet je telkens afvragen WAAROM je die regel schrijft, WAAROM je die code gebruikt. Je moet de uitleg achter iets zoeken. Je moet ZELF OP ZOEK GAAN naar wat je niet verstaat. Ik weet ook niet alles, ik moet ook soms dingen opzoeken. Alleen op die manier kan je echt iets leren.”
Nu noteerden enkele zeer geïnteresseerde leerlingen nog één en ander; wanneer ze morgen les hebben aan hun computer zullen ze de raad van hun leraar daadwerkelijk kunnen opvolgen. Ze zullen zichzelf fundamentele vragen moeten stellen om zich de Arduinotaal eigen te maken. En misschien leren ze zich op die manier ook de fundamentele levensvragen te stellen…

Klik om te vergroten.

This entry was posted in Events, Technologie and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *