Belgian Air Force Days te Kleine-Brogel: een geweldige ervaring

De leerlingen van de derde graad Industriële Wetenschappen, Elektromechanica,Elektriciteit-elektronica en Biotechnische Wetenschappen kregen de unieke kans om de Belgian Air Force Days mee te maken. Jordy Delbarre en Lander van der Velpen stuurden ons 2 boeiende verslagen door.

Op vrijdag 13september gingen we naar de Belgian Air Force Days te Kleine-Brogel.
Toen we daar aankwamen kregen we eerst een toespraak over wat de Militaire Luchtvaart allemaal doet en wie zij zijn, we kregen ook een mooi filmpje te zien over een vlucht met straaljagers. Na de toespraak mochten we naar de Joint Power Demo gaan kijken waarin ze een uitvoering deden van ‘Kleine-Brogel airbase under attack’, we kregen straaljagers te zien die flares dropten. Na de Joint Power Demo was het middagpauze en na de middagpauze gingen we wat rondkijken in en rondom de hangars met allerlei vliegtuigen. Er was een hangar waar een zweefvliegtuig vooraan was opgesteld. In een andere stond informatie over een drone en het reddingspakket van een piloot. Op een andere plaats kon je wat meer te weten komen over de Militaire Luchtvaart tijdens WO1. Buiten de hangaars stonden er ook nog verschillende soorten vliegtuigen opgesteld van verschillende nationaliteiten. In de namiddag kregen 4 leerlingen de kans om met een Embraer mee te vliegen. We werden met een bus naar de overkant van het vliegveld gebracht, daar moesten we even wachten tot dat het vliegtuig getankt had en daarna konden we opstijgen. Het vliegtuig maakte een toer tot aan de haven van Antwerpen en terug, we konden zelfs de koeltorens van Doel zien. Het vliegtuig vloog op een hoogt van ongeveer 400 meter. Het leek eigenlijk op een lijnvliegtuig maar dan kleiner, je voelde veel meer turbulentie waardoor de vlucht wel iets wilder werd, maar dat vonden we niet erg. Zo, nadat we terug geland waren en terug bij het verzamelpunt aankwamen, vertrokken we naar huis. Het was een zeer leuke en interessante dag.
(verslag van Lander van der Velpen, 6 Industriële Wetenschappen)

Onze dag startte aan de rotonde voor de ingang van onze school, waar we om 7:30u op de bus mochten stappen. De bus voerde ons dan rechtstreeks naar de basis van Kleine-Brogel. We stapten uit en gingen naar de sporthal, waar we een briefing over het verdere verloop van de dag en over de jobs in de luchtcomponent mochten bijwonen. Daarna stapten we naar de spottersplaats, waar het spektakel al aan de gang was. De leerkrachten vertelden ons om ongeveer 10:30u dat we vrij mochten rondlopen tot 12u. Om 12 uur spraken we terug af, en kregen we onze eetbonnetjes. De leerkrachten zeiden ook dat wij (de luchtdoopwinnaars) ons om 14u moesten gaan aanmelden voor de luchtdoop. Na gegeten te hebben, gingen we met z’n vieren naar de aanmeldingsplaats, waar we onze verzekeringspapieren afgaven. Ze vertelden ons dat de vlucht was uitgesteld tot 14:45u en dat we dus nog wat mochten rondlopen. We zijn een stilstaande F16 en een survivalkit voor piloten gaan bekijken. De leerkrachten vertelden ons dat we pas om 17:15u terug zouden zijn van de luchtdoop, en dat de bus, die normaal om 15:30u vertrok, niet kon wachten op ons vier. Daardoor dachten we allemaal dat de luchtdoop voor ons niet door zou gaan. Even later kregen we goed nieuws, onze directeur, dhr. Prenen, zou ons vieren naar Aarschot terugbrengen na onze vlucht! We gingen om 14:45u terug naar de aanmeldingsplaats en daar stond de bus al te wachten. Ze riepen onze namen af en we stapten op de bus richting startplaats. Daar aangekomen, na ongeveer 10 minuten rijden, moesten we lang wachten, omdat het vliegtuig nog niet geland was van de vorige vlucht en nog moest tanken. Terwijl we daar wachtten, vlogen de vliegtuigen vlak boven ons hoofd met hoge snelheden en dus veel lawaai als gevolg. Toen mochten we eindelijk op het vliegtuig, de Embraer ERJ145LR. Een prachtig tweemotorig toestel met plaats voor 50 passagiers, dat kon omgebouwd worden tot VIP-toestel en waar ministers mee vervoerd worden. We stegen op voor een vlucht van ongeveer 30 minuten. Toen we boven waren op 1200 voet (zo’n 400 meter) en een snelheid van 210 knopen (±370 km/u) kregen we uitleg over het vliegtuig en de omgeving, door twee piloten die bij ons zaten. Het was geweldig! We vlogen via Lommel, Balen, Tessenderlo, Klein-Vorst en zo verder tot de haven van Antwerpen en de kerncentrale van Doel en draaiden daar terug richting luchtmachtbasis Kleine-Brogel. Onderweg passeerden we een helikopter, een zwever en een klein vrijetijdsvliegtuig. We landden in Kleine-Brogel, gingen met de bus terug naar de andere kant van de basis, en daar stond dhr. Prenen ons op te wachten om naar de auto te gaan en terug te keren naar Aarschot. We waren alle vier blij dat we dat eens mochten meemaken!
Bedankt school, bedankt mijnheer Prenen!
(verslag van Jordy Delbarre, 6 Biotechnische Wetenschappen)

Klik hier voor een diashow (11 foto’s).

This entry was posted in Binnenland, Events, Technologie and tagged , , , . Bookmark the permalink.