Dag van de mooie kleren (1): GIP-voorstellingen

Voor de zesdejaarsleerlingen van alle TSO-richtingen was het vandaag een grote dag: na een jaar lang werken aan hun geïntegreerde proef moest het resultaat vandaag worden voorgesteld aan de interne en externe juryleden.
Als je als directielid op zo’n dag van klas naar klas trekt, ben je fier op je leerlingen en je school!
Eigenlijk waren de leerlingen vandaag allemaal een beetje leerkracht: op een gepassioneerde manier probeerden ze een technisch probleem uit te leggen aan een publiek van kenners (hun leerkrachten specifieke vakken, hun GIP-mentor, de externe juryleden uit de sector) en enkele leken (de taalmentor, de secretaris). Dit jaar woonden voor het eerst de leerlingen van het 5de jaar de GIP-presentatie bij.
Onze leerlingen-leerkrachten maakten allemaal een “boekje”, getypt en opgesteld volgens de NBN-normen; bij sommigen werd het een prachtig handboek met interessante informatie. Ze gebruikten PowerPoint als ondersteuning; ondanks het opgelegde sjabloon slaagden sommigen erin om een levendige voorstelling te geven. Ze legden met hand en tand uit waarom ze die of die oplossing hadden gekozen, waarom dit of dat materiaal beter geschikt was. Ze moesten zich vaak verdedigen bij de opmerkingen van de jury. Weinigen lieten zich uit hun lood slaan! Wanneer leerlingen vol vuur en vlam spraken over hun onderwerp, luisterden leerkrachten met veel aandacht. Als er bovendien nog didactisch materiaal werd meegebracht, betekende dat een extra goed cijfer. Nieuwigheid was ook de korte introductie in ’t Frans of Engels; leerkrachten en juryleden stonden verbaasd over de vlotheid waarmee heel wat leerlingen zich uitdrukten in de vreemde taal. En er was zelfs amusement wanneer het elektrisch autootje reed, de elektrische fiets plots Für Elise ten gehore gaf of een rozerood stukje zeep werd doorgegeven. Technisch perfect afgewerkte maquettes en formules die ‘klopten’ deden de harten sneller slaan!
Eén leerling ging zelfs de filosofische toer op en vatte de diepe betekenis van de GIP samen met een tekst van een bierviltje: “In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk wel.” Als de GIP een echt geïntegreerde opdracht wordt vanuit verschillende vakken samen, vanuit verschillende technische domeinen, vanuit de realiteit, dan wordt onderwijs boeiend en interessant.
En de mooie kleren?! Die gaven de jongeren een gevoel van fierheid! En vanavond… kijken we uit naar nog mooiere kleren op het galabal!
Proficiat aan alle GIP-leerlingen die vandaag onze bewondering verdienen!


Klik hier voor een diashow (47 foto’s)

This entry was posted in Events and tagged . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *