Politiek debat in DIA

Op woensdag 30 april ging er in onze school in het licht van de komende verkiezingen een politiek debat door voor de leerlingen van het zesde en zevende jaar. Onze fotograaf en correspondent ter plekke bezorgde DIABLOG het onderstaande verslag.

Het mag een traditie genoemd worden dat onze school, telkens in de aanloop naar verkiezingen, voor de kiesgerechtigde leerlingen van het 6de en 7de jaar een politiek debat organiseert. Dit jaar gebeurde dit al voor de 10de keer op rij.

Leerkracht geschiedenis Guido Van den Bogaert nam deze keer de taak van moderator op zich; een rol die hij gedurende de 2 debatten, perfect invulde. Maakten hun opwachting in het panel: Hermes Sanctorum (Groen), Mohamed Ridouani (Sp.a), Tim Vandenput (Open Vld), Peter Van Rompuy (CD&V), Lorin Parys ( NVA).
De kandidaat voor Vlaams Belang meldde zich ’s morgens ziek.
Om het debat inhoudelijk correct te kaderen werd eerst een gefilmd interview getoond waarin professor Kris Deschouwer op een objectieve manier de visie van de Vlaamse politieke partij toelicht.
Nadien was het aan de vertegenwoordigers van de diverse politieke partijen om telkens gedurende vijf minuten – sommigen hadden het hiermee zeer moeilijk – de belangrijkste items voor te stellen waarmee ze op zondag 25 mei naar de “moeder aller verkiezingen” gaan.

Dat er zowel vóór als na het debat een poll georganiseerd werd, waarin getoetst werd naar de politieke voorkeur van de jongeren, mag op z’n minst interessant genoemd worden… De resultaten vind je op de bijgevoegde dia.
Het debat zelf dat hierop volgde – het moet gezegd – verliep deze keer, in tegenstelling tot het verleden, uiterst sereen en opbouwend.

Opvallende vaststelling was dat het stemgedrag van de jongeren blijkbaar danig wijzigde (de cijfers liegen er niet om) als gevolg van de gespreksronde, waarin thema’s van de meest uiteenlopende aard aan bod kwamen: economie, asielbeleid, tewerkstelling, werkloosheidsreglementering, pensioenregeling, hervorming van het onderwijs… De politici waren blij verrast dat de vragen echt vanuit het publiek kwamen; de interactieve relatie tussen de leerlingen die vragen stelden en een geanimeerd antwoord kregen van het ganse panel was een pluspunt.
Puur vanuit onderwijsstandpunt gezien (lees: VOETEN, ofte vakoverschrijdende eindtermen), was dit alweer een geslaagde activiteit: er werd gepoogd de jongeren enige burgerzin bij te brengen alsook hen het belang van een kritische houding te doen inzien. De grootste winnaar vandaag was de behoorlijk grote groep (25%) leerlingen die bij aanvang hadden te kennen gegeven helemaal niet geïnteresseerd te zijn; bij de 2de stemronde bleken zij een duidelijke mening te hebben! Het doel van de initiatiefnemers was dus bereikt!

Een goeie voorbereiding tijdens de lessen geschiedenis en PAV, een degelijke technische digitale ondersteuning, een gedreven en bekwame moderator, geïnteresseerde leerlingen: DIA kan met een goed gevoel aan een lang weekend beginnen…

JV


Klik hier voor een diashow (27 foto’s).

Stemronde 1


Stemronde 1 – Klik om te vergroten

Stemronde 2


Stemronde 2 – Klik om te vergroten.

 

This entry was posted in Bezoekers, Events, Nederlands, Taal and tagged , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *