Verkeerseducatie

Van 5 februari tot 14 februari had, naar jaarlijkse traditie, de veertiendaagse van de verkeerseducatie plaats. Het werd alweer een uniek schoolvoorbeeld van hoe kan gewerkt worden naar “Vakoverschrijdende eindtermen” ofte “VOETEN” toe: Over alle jaren en studierichtingen heen kwam één of ander aspect, gerelateerd aan het verkeer, passend bij de leeftijdsgroep in kwestie, aan bod.

De heren inspecteurs Vandermeulen en Windelinckx van de Cel Educatie en Preventie van de Federale Politie, reeds jaren in samenwerking met de school, konden de jongeren alweer boeien tijdens de verscheidene sessies:
– de dode hoek: in welke mate, vooral vrachtwagen- en busbestuurders problemen hebben met deze
materie en in hoeverre wij, als fietsers en voetgangers, hiermee moeten rekening houden en
anticiperen
– de fietser: welke de regels zijn waaraan een fietser zich moet houden, zowel wat deelname aan het
verkeer betreft, als de uitrusting van zichzelf als zijn / haar voertuig.
– de gordel: de drogredenen die aangehaald worden om geen gordel te dragen versus de redenen
waarom gordeldracht noodzakelijk is.
– drugs en alcohol: de impact van het gebruik van drugs en / of alcohol bij het besturen van een
wagen
– de wegcode: een overzicht van de verschillende soorten verkeersborden, gekoppeld aan een
kleine, weliswaar realistische test.

Gekoppeld aan de uiteenzetting over het belang van het dragen van de veiligheidsgordel, werd de kans geboden om aan den lijve te ondervinden welk effect de gordel heeft in “de tuimelwagen”.

Uniek tijdens het project waren – en dat mag met grote fierheid gezegd worden – de workshops die gegeven werden door de leerlingen van het 6de jaar autotechnieken aan de eerstejaars. Hier werd tijdens een eerste deel aan de hand van een powerpointpresentie duidelijk gesteld aan welke voorwaarden een fiets moet voldoen. Tijdens een tweede ronde moesten de leerlingen nagaan in hoeverre de hen aangeboden fietsen voldeden aan de eisen en mochten ze hun eigen basisvaardigheden testen:  hoe een lekke band herstellen.
De workshops werden telkens afgesloten met een behendigheidsproef cyclo-cross op een “hindernissenparcours”…. Sven Nijs achterna…

Tegelijk loopt tijdens deze donkere periode het project: “DIA ziet je graag!”, over het gebruik van fluo-kledij en –attributen tijdens verkeersdeelname. De dames van het ondersteunend personeel gaven alvast het goede voorbeeld.
Elkeen – individueel of klassikaal – die een foto in fluo opstuurt naar: info@damiaaninstituut .be, maakt kans op een abonnement op Humo voor 3 maanden.

Gelinkt aan deze veertiendaagse, mag ook gesteld worden dat heel binnenkort binnen het Modulair Onderwijs zal gestart worden met een lessenreeks over rijbewijs en mobiliteit, aangeboden aan de leerlingen van het 5de jaar.

Dat verkeersveiligheid een hot item is horen we ook bij de ouderraad: zij vraagt uitdrukkelijk dat de politie meer aanwezig is in de onmiddellijke omgeving van de school, maar ook dat leerkrachten opmerkingen maken bij gevaarlijke situaties. Roekeloos rijden in de schoolomgeving in ’t algemeen en op de drukke rotonde moet streng aangepakt worden, iets wat recent gebeurde. Als de school zoveel inspanningen doet tijdens de verkeerslessen, moet ook de houding op de weg zelf aangepakt worden!


Klik hier voor een diashow (114 foto’s).


Klik hier voor een diashow (18 foto’s).

This entry was posted in Events and tagged , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *