GIP-evaluatie

De leerlingen van alle zesde jaren TSO produceerden begin deze week de nodige adrenaline: maandag en dinsdag brachten ze de eerste officiële voorstelling van hun gip voor de jury. Van bij de start van het schooljaar werken zij aan deze geïntegreerde proef. De tussentijdse evaluatie is een cruciaal moment in het proces. Het is een grote uitdaging om voor een soms 8-koppige jury te zitten bestaande uit gekende maar vooral ongekende mensen. Uitleg geven bij een technische tekening op een PP-presentatie is geen makkie! Kritische vragen beantwoorden-uit-het-vuistje is ook voor geroutineerde leerkrachten niet altijd gemakkelijk! En wat doe je als je PC ‘plots’ crasht en al je werk verdwijnt in een nachtmerrie?
Het was echter niet allemaal kommer en kwel. De gipmentor en de juryleden waren vaak verbaasd over de vorderingen van de leerlingen die soms verrassend uit de hoek kwamen met originele ideeën, een vloeiend gesproken discours, een verhelderende uitleg, een nauwkeurig uitgewerkt werkstuk. Een grote interesse had prachtige resultaten tot gevolg.
De raadgevingen om het de volgende maanden nog beter te doen worden hopelijk goed opgevolgd: bepaalde thema’s uitdiepen, de algemene natuurwetten koppelen aan de gevonden resultaten, correcties aanbrengen, nog meer proeven doen, exacte metingen uitvoeren, de PowerPoint-presentatie nog verduidelijken, …
In juni zal het niet alleen het eindproduct zijn dat geëvalueerd wordt; het proces van verschillende maanden vallen en opstaan zal het grootste deel van het eindcijfer uitmaken.
De gip kost vele leerlingen water en bloed, maar het zal hen ook een zeer goed gevoel geven wanneer ze er in slagen de kennis en de vaardigheden die ze in hun studierichting hebben verworven kunnen gebruiken om heel gevarieerde onderwerpen zowel theoretisch als praktisch uit te werken. Een goede gip betekent een pluim op je hoed!


Klik hier voor een diashow (50 foto’s).

This entry was posted in Events, GIP and tagged . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *