DIA-leerlingen doen het veilig

De studierichting Stuur- en Beveiligingstechnieken is een opleiding die DIA aanbiedt aan leerlingen die al een diploma secundair onderwijs hebben behaald, maar nog een “zevende specialisatiejaar” willen doen in een specifiek domein. Dit schooljaar volgen 17 leerlingen deze fel gegeerde opleiding; 9 van hen behaalden hun diploma in een andere school. Deze Se-n-Se opleiding (= secundair na secundair) heeft als bijzonderheid dat het schooljaar ingedeeld is in twee modules die trimesteroverschrijdend zijn en waarvan de eerste eindigt met het afleggen van het “examen binnenlandse zaken”, officieel het “examen installatie en onderhoud van alarmsystemen”. Wie in de beveiligingssector wil werken (en dat willen al deze leerlingen natuurlijk!), moet in het bezit zijn van dit certificaat. De externe juryleden werden gemandateerd door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken.
Donderdag 1 en vrijdag 2 maart 2012 was het zover: externe en interne juryleden stelden zich op in de verschillende lokalen en bestormden de jongens met vragen. Er zijn 4 onderdelen in de test. Heel wat tijd en energie wordt gestoken in het opstellen van een geschreven ‘eindwerk’ dat aan de jury wordt gepresenteerd a.d.h.v. een PowerPoint-voorstelling. De leerkracht elektronische beveiliging (Dhr Maenen) stelde samen met de juryvoorzitter Mevrouw Weyers, Dhr De Cleyn (afgevaardigde van een beveiligingsfirma), technisch-adviseur elektriciteit-elektronica Dhr Van der Vloet en technisch adviseur coördinator Dhr De Vocht pertinente vragen over elektronische beveiliging tijdens de voorstelling. Daarnaast werden de leerlingen door Dhr Van Rymenant (lesgever wetgeving) en leerkracht Dhr Van de Staey op de rooster gelegd omtrent hun kennis over wetgeving en fysische en organisatorische beveiliging alsook over allerlei soorten sloten, sluitingsmechanismes, materialen, … die een gebouw kunnen beveiligen tegen inbraak. Een vierde belangrijk onderdeel is de praktische oefening bij Dhr Wouters (afgevaardigde van een beveiligingsfirma), waarbij terplaatse met gebruik van handleidingen een concreet alarmsysteem moeten worden gerealiseerd en uitgelegd. Op dit gedeelte “kicken” de leerlingen omdat theorie en praktijk van elektronische beveiliging worden gecombineerd. ‘Wetgeving en deontologie’ daarentegen vinden ze moeilijk en saai, ook al beseffen ze natuurlijk wel hoe belangrijk dit in onze maatschappij is.
Het afleggen van dit examen is een stresserende gebeurtenis: leerlingen en juryleden moeten telkens alert zijn voor onverwachte vragen en reacties, terwijl langs alle kanten lampjes flikkeren en alarmgeluiden weerklinken.
Samen met de snuffelstage, de echte stage en het werkplekleren zullen dit jaar (voorlopig) 12 leerlingen, met het officiële attest in handen aan de slag kunnen in de beveiligingssector. De leerkrachten ijveren ervoor om de anderen bij de herkansing te doen slagen.
Wil je meer weten over deze studierichting? Afspraak op di-A-ctief, zondag 13 mei, tussen 10 uur en 18 uur.


Klik hier voor een diashow (16 foto’s)

This entry was posted in Events, Technologie and tagged , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *