Dikke truiendag: energie sparen om energie te winnen

Op woensdag 16 februari maken we het allemaal gezellig warm en trekken een dikke trui aan. Op die dag bekommeren honderden scholen (en heel veel andere instellingen) zich over onze energiebeheersing. We zouden op school grootse lezingen en workshops kunnen geven over het thema, maar houden het gewoon bij “de verwarming 2 graadjes lager zetten”.
Als je een dikke trui, een muts, handschoenen, dikke sokken,… aantrekt, heb je het wellicht veel warmer dan anders. De verwarming 1 graad lager zetten, betekent 7 procent minder brandstof verbruiken en dus 7 procent minder CO2 uitstoten. De studierichting koel- en warmte berekende dat die verlaagde temperatuur tijdens een halve schooldag € 70 minder energiekosten betekent. “Niet veel”, zal je denken. Dat komt omdat het Damiaaninstituut via een computergestuurd programma al heel veel moeite doet om alle klassen enkel te verwarmen als ze gebruikt worden en dus niet na het laatste lesuur (misschien al om 13 u 30!!), niet ’s avonds, niet tijdens de weekends.
Om er echt een leuke happening van te maken, beloonden we de klas met de meeste dikke truien + wollen mutsen + wollen sjaals.
Ondanks het zonnetje dat woensdag heerlijk scheen, trokken de leerlingen massaal wollen stukken aan!
De winnende klassen kunnen ook energie opdoen: ze mogen een (saai!?) lesuur wisselen voor een uurtje LO (gymnastiek, voetbal, fitness, lopen, fietsen, basket, …). Die klas krijgt het tijdens dat uur héél warm, zonder dat de verwarming moet hoger staan en bovendien stralen die leerlingen van gezondheid!
En nog iets: de € 70 “winst” geeft de school aan de leerlingenraad die hiermee verder kan werken aan een energiezuinige en gezonde school!
De jongste leerlingen van de eerste graad streden om het ‘dikste Michelinmannetje’, maar ook de 2de en 3de graad deed mee. In de 2de graad wonnen de klassen 3 en 4 E (industriële wetenschappen), in de 3de graad gingen 3 en 4 F (chemie) met het ‘gratis’ LO-uurtje lopen. De 10 leerlingen van 6 F droegen samen 168 wollen stuks, dat betekent bijna 17 per leerling!!
Naast de winnaars scoorden ook 3 K (handel), 4 G (mechanica), 4 N (mechanische technieken) goed. Proficiat!


Klik hier voor een diashow.

This entry was posted in Events. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *