Parijs 5ACD 2009-2010

Van 28 t.e.m. 30 april waren de leerlingen van 5ACD in Parijs.
Reporters Evelyne & Michaël maakten voor ons een uitgebreid verslag.

Dag 1
Op de eerste ochtend was iedereen nog een beetje moe, toch was Silke al vastberaden aan het oefenen op het liedje “Aux Champs-Élysées”. Samen met haar backing vocals, Cedric en Jürgen, begonnen ze zich al voor te bereiden op het echte zangwerk. Net toen Elien en Michaël op het punt stonden om hen buiten te kieperen, werd de groep gered door de buschauffeur, die het originele lied opzette, waarna we met zijn allen konden zingen op de Franse liedjes.

Onze eerste halte: Jardin du Luxembourg. Met maar liefst 26° C in de vlakke zon begon ons Franstalig avontuur. We vielen er de mensen een beetje lastig met een enquête over hun economische activiteiten en met enkele vragen over de Parijse cultuur. Toen begonnen we met de voorbereidende hotelopdrachten door enkele twee- en driesterrenhotelletjes te bezoeken inclusief hun ‘chambres’. Tijdens de middag klommen de dapperen onder ons op de Notre-Dame en genoten van het zicht op Parijs. Hierna kregen we twee uurtjes vrij om te eten, de bloemetjes buiten te zetten of om te winkelen, een activiteit waarnaar Nina al de hele dag uitkeek. Voor diegenen die er nog steeds niet genoeg van hadden, kwamen we ’s avonds samen in de bar.
En daarna … dormir!

Dag2

’s Morgens werden we om 7.45 uur wakker gebeld door de wake-up service, maar tot Jeroens spijt was het niet Mevr. Van Lierde aan de andere kant van de lijn. Aan de ontbijttafel konden we al de ‘goed uitgeslapen’ en gelukkige gezichtjes zien. Na ons petit-déjeuner was het tijd om het wereldberoemde Louvre te bezoeken. Hier mochten we opdrachten uitvoeren over de Venus van Milo, Mona Lisa, de Egyptische sarcofagen… Toen onze tijd in het Louvre er bijna opzat, hoorden we Elien van Tongelen al vragen wanneer we gingen eten, dus hebben we buiten in het lekkere zonnetje ons Mc-menu opgegeten.

Nu werd de groep in twee gesplitst: de ene groep bezocht Roland-Garros terwijl wij aan ons metroavontuur begonnen. We bezochten de Jodenwijk en de wereldberoemde traiteur Fauchon, waar Elien en Michaël lekkere chocolaatjes wisten te versieren. Hierna moesten we ons voorbereiden op de luxehotels die de top van Parijs uitmaakten zoals het Ritz, Hotel de Crillon, Hotel le Meurice … Nadat de twee groepen opnieuw bij elkaar kwamen aan het Centre-Pompidou genoten we van de horeca in de buurt. Met ons buikje vol bezochten we de volgende bestemming: de rosse buurt van Parijs. Joren voelde zich helemaal thuis daar aan de Moulin Rouge. Nadat de leerkrachten eventjes letterlijk (en figuurlijk) de weg kwijt waren, genoten we bovenop Montmartre van het uitzicht, buiten Evelyne die wéér moest plassen. Moe kropen we dan ’s avonds onder de lakens.

Dag 3:
De laatste wake-up call die we zéker niet zouden missen en nog ons laatste ontbijtje in het hotel waarna we onze koffers pakten. Ook vandaag splitste de groep in twee: de ene groep ging naar Musée d’Orsay terwijl de andere naar l’avenue des Champs-Élysées trok. De tweede groep beklom de Arc de Triomphe waar Evelyne haar hoogtevrees overwon. Toen we over de Champs-Élysées slenterden, besloten we enkele catalogi te halen van Hugo Boss, Louis Vuitton… en menukaarten te verzamelen van Fouquet’s, le Deauville etc.

Hierna verzamelden we in de bus om daarna naar de zaken- en winkelwijk La Défense af te reizen. Hier konden we iets eten, wat opnieuw voor Elien een grote opluchting was, en daarna konden we nog eventjes winkelen. Ook de koffieverslaafden vonden in het winkelcentrum hun gading bij Starbucks.

‘Uitgeshopt’, verzadigd en vol met koffie keerden we terug naar de bus om onze reis verder te zetten met bestemming Aarschot.
Ook nu had iedereen nog energie genoeg om op liedjes zoals “Je t’aime, moi non plus” en “Aïcha” … uit volle borst mee te zingen.

Klik hier voor een diashow (23 foto’s)

This entry was posted in Buitenland, Excursie and tagged , . Bookmark the permalink.