DIA leerlingen in COLA business

Met hun bedrijf Time-2-Break zetten de laatstejaarsleerlingen handel hun eerste stappen in de bedrijfswereld. Als volleerde ondernemers in spe lanceren ze zich in de verhuur van frisdrank- en snackautomaten alsook de verkoop van de bijhorende vullingen. De verschillende aspecten van bedrijfsvoering (verkoop, marketing, financieel, personeelsbeleid, …) worden hierbij geïntegreerd. Naast economische kennis worden ook taal- en sociale vaardigheden op de proef gesteld in dit vakoverschrijdend project. Klanten en leveranciers zijn immers verspreid over de hele wereld.

Op donderdag 4 februari plaatste Time-2-Break haar activiteiten in de spotlight op een persconferentie. Het team stelde zich voor en lichtte haar plannen voor de toekomst toe. De afdeling webbeheer showde de zelf ontworpen website. Ter afsluiting bood Time-2-Break en de DIA schooldirectie een receptie aan voor de meer dan 60 aanwezigen.

In het kader van zijn credo ‘bedrijvig in economie’ lanceerde het Damiaaninstituut reeds vorig schooljaar dit initiatief met de toenmalige 5de jaars leerlingen handel. Als onderdeel van de vakken bedrijfseconomie en talen richtten de leerlingen een oefenfirma op en sloten ze zich aan bij een bestaand netwerk van oefenfirma’s (Cofep) dat zich reeds over 42 landen uitstrekt.

Op deze manier worden leerlingen nog beter voorbereid op de praktijk achteraf. Time-2-Break onderscheidt zich amper van een levensecht bedrijf. Het enig verschil ligt erin dat er geen fysische goederen of geld uitgewisseld worden. Alle andere bedrijfsactiviteiten komen immers aan bod (marketing, boekhouding, sollicitaties, etc) binnen een aangepaste omgeving. De school heeft immers voorzien in een multifunctionele kantoorruimte waar alle moderne voorzieningen zijn wat betref communicatie (telefoon, fax, pc’s, internet) en vergadermogelijkheden.

Het is ook daar dat tijdens de wekelijkse openingsvoormiddag van Time-2-Break één en al bedrijvigheid heerst. Deze nieuwe manier van werken werpt duidelijk zijn vruchten af. Leerlingen hebben zich de grote mate van zelfstandig werken, en de bijhorende verantwoordelijkheden, eigen gemaakt en ervaren hierdoor veel meer genoegdoening van hun ‘schooltijd’. Leerkrachten uit verschillende vakgebieden leggen zich toe op het coachen van de leerlingen. Deze meer gepersonaliseerde aanpak maakt het mogelijk in te spelen op specifieke problemen/of tekortkomingen.

Kortom, leerlingen, leerkrachten, ouders en directie van de school ervaren Time-2-Break als een zeer leerrijke en motiverende ervaring. Geïnteresseerden kunnen Time-2-Break ook aan het werk zien op de ‘Belfair’ handelsbeurs in Gent op 18 maart.


Klik op de foto’s om ze te vergroten!
This entry was posted in Economie, Events and tagged , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *